סכנות ברשתות חברתיות

28 יונ

 סכנות ברשתות חברתיות

רשתות חברתיות הם כלי אהוב ומקובל על ילדים  בני נוער , הן מקנות להם יתרונות עצומים על ידי שהן מאפשרות להתקשר באופנים הדומים להתנסויות בעולם הלא וירטואלי ויוצרות הזדמנויות חברתיות העולות במידה רבה על אלו שאפשר באמצעים מסורתיים.מהיתרונות של השימוש של ילדים ובני נוער ברשתות  החברתיות .

  • הן מעודדות את החברים בהם ליצור תכנים, ולא רק לצרוך אותם

  • הן הופכות את השימוש באינטרנט מפעולה שעושה אדם יחיד לפעולה חברתית

  • הן משמשות במה לביטוי עצמי, להתפתחות ולהגדרה של זהות אגב חשיפה לקבל מגיבים רחב.

  • הן מאפשרות התנסויות מגוונות והכרויות חדשות , אגב התבססות על עמדותיהם ,העדפותיהם של חברי הרשת וקשריהם המשותפים

  • הן מאפשרות לדון בנושאים שיש קושי להעלות אות בשיחה פנים אל פנים

  • הן מאפשרות לייסד ולמצוא קבוצות בעלות עניין משותף ולהשתתף בהן

עם זאת ,ילדים ובני נוער נוטים להתנהג ברשתות חברתיות כפי שהם מתנהגים בסביבתם החברתית הלא-וירטואלית ובכלל זה התנהגות פוגענית , ביטוי עצמי מוקצן, ההעתקה של תכונות אלו עשויות לגרום לנזק חמור.

 

נמנה ונפרט את הסכנות :    

  • אבדן זהות – בזבוז אדיר של זמן ,עודף מידע וניתוק מהרשת החברתית הפיזית ,האמיתית שבתוכה האדם חי. כתיבה היא כלי מצוין לתקשורת פנימית ומחשב יכול לסייע אולם קשה מאד להעביר רגשות מסעד למחשב בצורה שכולם יבינו תקשורת כתובה אינה תחליף לקשר עם אנשים אמיתיים.חשב אי אפשר לחבק. דור מנוכר שלם מחפש סיפוק רגשי במקום הלא נכון בטכנולוגיה .[1]

  • אלימות ילדים ונוער– מאפייני השימוש באינטרנט כוללים אנונימיות ואי נראות ואולם ברשת החברתית מאפיינים אלו מקבלים תפנית מסוימת האנונימיות באלה בשל בזיהוי של האנשים העומדים מאחורי כל כרטיס,ואי הנראות המוחלפות בשלל תמונות מזהות . אפשר לזהות גלויי אלימות קשים ביותר כאשר ברור מי האדם העומד מאחוריהם.

 

מבחינים בין שני סוגי אלימות אותם נמנה ונפרט :

אלימות בין "חברים " אשר זהותם ידועה

שיעור ניכר בקרב הילדים ובני הנוער מחוברים לרשת חברתית על בסיס יומי הקהל העד למעשי ההכפשה הוא גדול וזמין –שלא כמו בהעלבה המתרחשת פנים אל פנים שאז רק עדים לה הנוכחים במקום .

דוגמא:

לכל חבר ברשת חברתית , יש כרטיס אישי ובו מרחב הנקרא "קיר" הוא גלוי לחבריו של בעל הקיר כל אחד יכול לכתוב על ה"קיר" שלו ועל ה"קיר" של חבריו ,ולנהל שיחות גלויות לעיתים כוללות שיחות אלו עלבונות ,קללות וגידופים חברים מוסיפים משלהם על הדברים שכבר נאמרו,וכך נוצר באינטרנט שיח קולני רב  משתתפים תופעה זו מכונה השתלהבות , ההתכתבות מתועדת על "קירות" כל המשתתפים בשיח וכן בדף עידכון לכל החברים

אלימות בין "חברים" שזהותם אינם ידועה

השמצה-מטרתה להרוס תדמית של אדם לדוגמא: ילדים בני 12 פירסמו ברשת חברתית את בת כיתתם כמציעה שירותי מין הם פתחו כרטיס עם הפרטים המזהים שלה שהובילה רק אליה מקרה זה פגע בזהותה האישית יש לציין שמקרה זה חריג .

התחזות ברשת-כרטיס ברשת חברתית מכיל מידע רב על בעליו, שם, תמונה  רשימת חברים קל מאוד להעתיקו וליצור כראיס חדש לוקח זמן עד שמזהים שהכרטיס שוכפל ,אותה מתחזה פונה אל החברים של הילד שהוא מתחזה לו והם מאפשים את החברים אותו מתחזה מתחיל ,לסכסך בין החברים ,והתלונות יגיעו אל הקורבן .

התנהגות זו אופיינית ל"טרולים" כפי שהם מכונים ברשת אלו הפועלים במסווה במטרה לעורר פרובקציה.

 

כתיבת תגובה